vrijdag 5 februari 2016

Wildeman en het Bal des Ardents

de brandende wildemannen,
Master of the Harley Froissart, in Jean Froissarts Chroniques, ca 1470-1472, illuminated miniature, BL Harley 4380

"De WILDEMAN is beroemd geworden in de geschiedenis van de Franse koningen door een rampzalig afgelopen carnavalsfeest. Op dinsdag voor Maria Lichtmis van 1393 gaf de koningin een gemaskerd feest. Zes jonge mannen, onder wie de KONING en YVAIN, de bastaardzoon van de graaf van Foix, vermomden zich als wilde bosbewoners “door linnen kostuums strak om hun lichaam te laten naaien die waren gedrenkt in een harsachtige was of perk om er een laag rafelige hennep op aan te kunnen brengen zodat zij er van kop tot teen ruig en harig uitzagen.” Gezichtsmaskers verborgen hun identiteit volkomen. De gemaskerde figuren maakten tijdens hun Dans Der Wilden allerlei bokkensprongen voor de feestvierders, bootsten het gehuil der wolven na en maakten obscene gebaren terwijl de gasten moesten raden wie zij waren. Toen andere gasten met toortsen binnenkwamen viel een vonk, een been vatte vlam en toen stond de eerste danser in brand, gevolgd door een tweede. Het vertrek was vol snikken en kreten van afschuw van de gasten en gekrijs van de helse pijn van de brandende mannen. Behalve de koning ontkwam alleen de HEER VAN NANTOUILLET door in een grote wijnkoeler met water te springen. De noodlottige maskerade zou bekend worden als het ‘Bal Des Ardents’, het bal van de brandende mensen. (Confrérie van de Vaantjesboer, naar het relaas van Barbara Tuchman in De Waanzinnige Veertiende Eeuw (A Distant Mirror), 1978)(Wikipedia, dd. 02/03/2016)


op de voorgrond de grote wijnkoeler,
Master of the Getty Froissart, in Jean Froissarts Chroniques, ca 1483, illuminated miniature, Brugge

Anonymus, reconstructie van een wildemans kostuum voor het 'Bal des Ardents',
La Tour Jean sans peur, Paris

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.